przez MARKO52 » 10 kwi 2017, 20:50
Witam wszystkich biorących udział w dyskusji.
Chciałbym wtrącić parę słów dotyczących całości.
Na początku tablica miała być tylko dodatkiem ułatwiającym zawodnikom wyścigi.
Czyli takim urządzeniem peryferyjnym dla komputera, ale z czasem się rozrosła.
Dla obecnych tablic zbudowanych na gotowych modułach matryc ledowych najbardziej optymalny rozmiar to 160x128 punktów w rastrze 6mm. Tablice były wykonane i wypróbowane o większej i mniejszej rozdzielczości.
O wyborze zdecydowały takie aspekty jak: koszt podzespołów, wymiary całości, sposób przewożenia, sposób ustawiania-mocowania na zawodach ( np. odporność na powiewy wiatru), zasilanie i zasilacze ( im więcej punktów do zaświecenia tym więcej energii), odporność na zalanie. Trzeba przy tym się liczyć z przypadkowym zniszczeniem - koszt napraw, a warunkach polowych może się zdarzyć często.
Drugim aspektem jest odległość i percepcja, możliwości (np brak okularów) ludzi obserwujących tablicę. Przy bardzo szybko płynących łodziach mamy bardzo krótką chwilę na popatrzenie na tablicę i odszukanie interesujących danych.
Jeżeli na tablicy będą się zmieniały np. nazwiska poprzez ich przestawianie w kolejności to ile mamy czasu na odnalezienie swojego nazwiska i co ile czasu należy zmieniać wyświetlanie aby każdy zdążył przeczytać, a modele pędzą. Należy pamiętać, że w czasie wyścigu panuje nerwowa atmosfera.
Zrobienie tablicy w innej szacie graficznej jest związane z przeładowaniem informacji co wymusza zwiększenie rozdzielczości aby wszystkie drobne napisy mogły być poprawnie i widocznie wyświetlone.
Wobec powyższego zostało zdecydowane, że w czasie wyścigu mamy statyczny wygląd, tj.
każdy zawodnik ma swój numer i jest umieszczony w konkretnym miejscu na tablicy.
Decydującą rolę pełni wielość cyfr.
Jeżeli będziemy patrzeć na tablicę to skoncentrujemy wzrok szybko w określonym miejscu.
Z drugiej strony jeżeli mamy stratę do prowadzącego a nasz model już więcej nie może to chyba nic to nie da ile jesteśmy w tyle.
z wyrazami uszanowania
Jerzy Tur