pojemność 27ccm

pojemność 27ccm

Postprzez Maruś » 15 maja 2013, 14:22

Witam
Czytając amerykanskie forum (przez translator :D) trafiłem na kilka informacji które chyba też nas dotyczą.
Opisana tam była zmiana wału na taki o większym skoku, + 2mm.
Rozpisane było dokładnie że:
cylinder Zeonach średnica 34,01 mm
cylinder RCMK średnica 34,04mm
i jeszcze
wał standartowy skok 28,03 mm
wał "+2" skok 30,06mm
ja sobie to pomnożyłem pododawałem pi i inne kwadraty ( na kalkulatorni oczywiście) i wyszło mi coś niepokojącego
cylinder RCMK i wał "+2" - pojemność 27,35cm3
cylinder Zeonach i wał "+2" - pojemność 27,32cm3
Zacząłem szukać przepisów dotyczących maksymalnych pojemności i znalazłem:

Klasa FSR V 27 Dowolnej budowy model do wyścigu zespołowego i czasu trwania
wyścigu minimum 20-30 minut , z silnikiem spalinowym zamontowanym w środku (silniki
benzynowe z zapłonem iskrowym świecy) powyżej 15 cc do 27 cc i napęd poniżej linii
wodnej.

(4) W silnikach pomiaru pojemności skokowej dokonuje się gdy silnik jest zimny .
tolerancja + 1% jest dozwolona.



Znowu poprocentowałem troszeczkę i wyszło że jest co najmniej nie za dobrze
Maksymalna dopuszczalna pojemnością jest 27,27ccm a z wyliczeń wynika że po zastosowaniu tego wału mamy pojemności większe czyli niedopuszczalne.
Nie poruszał bym sprawy tutaj lecz wiem że jeden z Kolegów zakupił taki wał. Czy go zamontował do silnika nie wiem i mam nadzieje że nie bo w takim wypadku łamałby prawo.

6. Zakres dopuszczalnych modyfikacji technicznych dla każdej z poniższych
klas określone są w przepisach NAVIGA. Za zgodność specyfikacji
modelu zgłoszonego do danej klasy z regulaminem NAVIGA odpowiada
zawodnik.
Wszelkie niezgodności w specyfikacji technicznej skutkować będą
dyskwalifikacją zawodnika w danej rundzie Mistrzostw Polski.


Bardzo proszę kolegów mających większą wiedzę o silnikach 27ccm o wypowiedz i ewentualne sprostowanie moich kalkulacji.
Pozdrawiam
Marek Zelech
[size=120]
marekz62@o2.pl
Maruś
 
Posty: 610
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: pojemność 27ccm

Postprzez AdamM » 15 maja 2013, 15:13

wszystko się zgadza z twoimi wyliczeniami :)
trzeba bedzie zacząć się mierzyć na zawodach :D
a do tego do "zenka" są cylki wyglądające identycznie jaki te mające 34 mm średnicy a mające +2 mm i wtedy po zastosowaiu większego tłoka i wału +2 mm mamy pojemność 30,5 ccm na silniku praktycznie się nie różniącym wyglądem zewnętrznym ze zwykłym 25,4 ccm.
Adam Matysiak
POL-593
AdamM
 
Posty: 406
Dołączył(a): 14 sty 2013, 23:19
Lokalizacja: Tychy

Re: pojemność 27ccm

Postprzez adamc » 15 maja 2013, 19:03

Wszystko sie zgadza.
W Naviga mamy klase 27 ccm plus 1 % tolerancji, to znaczy 27,27 ccm., i nic wiecej.
Tak jak pisal Adam, sa waly do podrasowania silnika, i sa silniki o pojemnosci kolo 30 ccm. Z zewnatrz wygadaja tak samo jak zenek 26, tylko glowica wodna ma kolor zlocisty. Zmieniajac glowice na czarna, wtedy to nikt nie jest w stanie powiedziec ze jest to silnik o innej pojemnosci.
Dla przykladu -tuning kit- zwiekszajacy pojemnosc silnika.

http://www.ebay.de/itm/29ccm-Big-Bore-T ... 460f56bfba

Albo gotowy silnik

http://www.gizmomotors.com/index.php/on ... egory_id=5
Adam Cienciala
adamc
 
Posty: 122
Dołączył(a): 09 lut 2013, 18:50

Re: pojemność 27ccm

Postprzez AdamM » 15 maja 2013, 20:21

Maruś napisał(a):Witam
Czytając amerykanskie forum (przez translator :D) trafiłem na kilka informacji które chyba też nas dotyczą.
Opisana tam była zmiana wału na taki o większym skoku, + 2mm.
Rozpisane było dokładnie że:
cylinder Zeonach średnica 34,01 mm
cylinder RCMK średnica 34,04mm
i jeszcze
wał standartowy skok 28,03 mm
wał "+2" skok 30,06mm
ja sobie to pomnożyłem pododawałem pi i inne kwadraty ( na kalkulatorni oczywiście) i wyszło mi coś niepokojącego
cylinder RCMK i wał "+2" - pojemność 27,35cm3
cylinder Zeonach i wał "+2" - pojemność 27,32cm3
Zacząłem szukać przepisów dotyczących maksymalnych pojemności i znalazłem:

Klasa FSR V 27 Dowolnej budowy model do wyścigu zespołowego i czasu trwania
wyścigu minimum 20-30 minut , z silnikiem spalinowym zamontowanym w środku (silniki
benzynowe z zapłonem iskrowym świecy) powyżej 15 cc do 27 cc i napęd poniżej linii
wodnej.

(4) W silnikach pomiaru pojemności skokowej dokonuje się gdy silnik jest zimny .
tolerancja + 1% jest dozwolona.



Znowu poprocentowałem troszeczkę i wyszło że jest co najmniej nie za dobrze
Maksymalna dopuszczalna pojemnością jest 27,27ccm a z wyliczeń wynika że po zastosowaniu tego wału mamy pojemności większe czyli niedopuszczalne.
Nie poruszał bym sprawy tutaj lecz wiem że jeden z Kolegów zakupił taki wał. Czy go zamontował do silnika nie wiem i mam nadzieje że nie bo w takim wypadku łamałby prawo.

6. Zakres dopuszczalnych modyfikacji technicznych dla każdej z poniższych
klas określone są w przepisach NAVIGA. Za zgodność specyfikacji
modelu zgłoszonego do danej klasy z regulaminem NAVIGA odpowiada
zawodnik.
Wszelkie niezgodności w specyfikacji technicznej skutkować będą
dyskwalifikacją zawodnika w danej rundzie Mistrzostw Polski.


Bardzo proszę kolegów mających większą wiedzę o silnikach 27ccm o wypowiedz i ewentualne sprostowanie moich kalkulacji.


Ale problem jest także z pomiarem bo cylinder powinno sie mierzyć w górnej jego części a nie w dolnej (gdzie jest szerszy a nie bierze udziału w "pojemności") tak samo problem ze zmierzeniem skoku jest, bo da sie to zmierzyć przez gwint świecy ale jakikolwiek ruch suwmiarki powoduje błąd pomiarowy i "być albo nie być zawodnika".
a z tego co mi wiadomo na MŚ w niemczech zawodnicy jezdzili na wałach +2 (niekoniecznie Nasi zawodnicy)
Adam Matysiak
POL-593
AdamM
 
Posty: 406
Dołączył(a): 14 sty 2013, 23:19
Lokalizacja: Tychy

Re: pojemność 27ccm

Postprzez Baca » 15 maja 2013, 20:28

Marek uwzględniając pod uwagę wymiary nominalne które podają producenci silników i to co pomierzyłeś mi wychodzi tak:
wzór to Objętość (pojemność) skokową silnika - jest to iloczyn objętości (pojemności) skokowej cylindra i ilości cylindrów "n":

V = 3.14\4* d*d*s*n

Gdzie:

d: średnica cylindra
s: skok tłoka
n: ilość cylindrów
nominał średnica 34mm skok 28mm
3,14/ 4* 3,4* 3,4*2,8 =25,40888
nominał średnica 34mm skok 30mm
3,14/4*3,4*3,4*3=27,2238 czyli zgodnie z przepisami (27.27 z 1% tolerancji)ale do przekroczenia brakuje już tylko 0.06

jeżeli do pomiarów wkradnie się jakiś błąd już jest po tak zwanych ptokach:
3,14/4*3,401*3,401*3,006= 27,29429599
3,14 /4*3,404*3,404*3,006=27,34246947
czyli jeżeli masz wał +2 i ci źle go pomierzą jesteś do tyłu.
Pozdrawiam
Baca
Wojtek Sznerch
POL-541
Baca
 
Posty: 12
Dołączył(a): 29 sty 2013, 16:37

Re: pojemność 27ccm

Postprzez mountain454 » 16 maja 2013, 6:09

Z pomiarem cylindra nie powinno być problemu. W porównaniu do "metanolowyvh" silników tuleja ma taki sam wymiar na górze jak i na dole. Jeżeli ktoś ma na dole więcej to świadczy o zbytnim zużyciu cylindra bądź tulei. Jeżeli podczas pomiarów wyjdzie "nadwyżka" to zawodnik który chodzi po cienkiej linie ma po ptokach jak to Wojtek słusznie ujął. Widocznie są tacy co braki w pływaniu chcą nadrobić mocą silników. Ale to nie jest wyjście. Natomiast ciekawi mnie co na skok +2mm mówi tłok i okno wydechowe. Czy przypadkiem nie otwiera się? S.G.
S.G.
mountain454
 
Posty: 394
Dołączył(a): 16 sty 2013, 17:49

Re: pojemność 27ccm

Postprzez AdamM » 16 maja 2013, 7:05

nie otwiera sie bo stosuje sie odpowiednio grube podkładki pod cylinder. oczywiscie cylek musi byc od surowego zrobiony pod wał +2 bo może zajść przypadek ze jednak sie nie da bo tu za wysoko a tu za nisko :mrgreen:
Adam Matysiak
POL-593
AdamM
 
Posty: 406
Dołączył(a): 14 sty 2013, 23:19
Lokalizacja: Tychy

Re: pojemność 27ccm

Postprzez Maruś » 16 maja 2013, 9:23

Witam
Ja nie opierałem się na pomiarach tylko danych przedstawionych przez producenta (przedruk z amerykanskiego forum - myślę że prawdziwy)
i podstawiając do wzoru te dane z seryjnych wałów i motorów, wychodzi że przekroczenie jest. Nikt przecież nie zmniejsza średnicy seryjnego cylindra na przykład o 0.1mm by założyć wał +2 i zmieścić się w klasie. Wykonanie przyrządu do pomiaru skoku z dokładnością +- 0.01mm nie stanowi aż tak dużego problemu i średnicówka mikrometryczna do pomiaru średnicy cylindra w każdym miejscu, też by się znalazła, tylko że granica jest tak cienka a z drugiej strony przepis dokładnie określa pojemność.
A jak PI damy z dokładnością do 4 miejsc po przecinku =3,1416....
Bardzo bym prosił Kolegów o podanie stron producenta cylindrów i wałów z fabrycznymi wymiarami bo na ich podstawie możemy ustalić (wyliczyć teoretyczna pojemność) i przyjąć na przykład że większy skok wału to przekroczenie pojemności.
Pozdrawiam
Marek Zelech
[size=120]
marekz62@o2.pl
Maruś
 
Posty: 610
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: pojemność 27ccm

Postprzez Adrian POL-484 » 16 maja 2013, 10:30

Moim zdaniem gra nie warta świeczki, jak zrobisz przyrząd to musi mieć on atesty a osoba dokonująca pomiarów odpowiednie papiery. Skoro na MŚ dopuszczono takie wały nie ma co na nowo odkrywać ameryki. :roll:
Pozdrawiam
Adrian Tworuszka
Tychy
POL-484F
Adrian POL-484
 
Posty: 406
Dołączył(a): 21 sty 2013, 22:43

Re: pojemność 27ccm

Postprzez tomostr » 16 maja 2013, 11:10

Adrian POL-484 napisał(a):Moim zdaniem gra nie warta świeczki, jak zrobisz przyrząd to musi mieć on atesty a osoba dokonująca pomiarów odpowiednie papiery. Skoro na MŚ dopuszczono takie wały nie ma co na nowo odkrywać ameryki. :roll:

a skąd Ty wiesz, że ktoś dopuścił taki wał? Ja nic takiego nie słyszałem, silniki jakie na MŚ były mierzone to dwa stare CMB i chinski Tiger. Ten chinski miał standardowy wał + cylinder 35mm i to wszystko co mierzono i dopuszczono.
Kolega Górka potwierdzi bo razem staliśmy w "pierwszym rzędzie" i widzieliśmy jak to mierzyli.
Stachu daj głos go ciemnotę nam tu wciskają. tomek
Pozdrawiam Tomasz Ostrowski
tomostr
 
Posty: 145
Dołączył(a): 12 mar 2013, 10:40

Następna strona

Powrót do Mechanika Ogólna

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości