"kombinowanie" przy O15

"kombinowanie" przy O15

Postprzez Maruś » 13 sty 2013, 0:10

Kiedyś ktoś mi powiedział że za bardzo kombinuję, ale myślę że Modelarstwo właśnie polega na kombinowaniu.
W ofach i nie tylko, wkurzał mnie "moment obrotowy" który jak stateczek skacze na fali, stara się go odwrócić i utopić. Kombinowałem jak napędzić dwa wały z przeciwnymi obrotami lub coś podobnego. Na MŚ w Dessau zobaczyłem Haczkę z dwoma motorami. Pomyślałem że pokombinuje.
Zakupiłem taki „złom na ofy”. Są to „kawałki" na 1,5 szt O7,5.
złom na O15.jpg
Pozdrawiam
Marek Zelech

marekz62@o2.pl
http://fsrkrakow.pl
Maruś
 
Posty: 608
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez Maruś » 13 sty 2013, 0:27

Nie podobają mi się wzdłużne wręgi , ale coś musi wzdłużnie usztywniać dno. Już w ofie Basi zastosowałem pewne modyfikacje. W fazie wykonania laminatów poprosiłem o wlaminowanie usztywnień. Po dwóch warstwach płótna położone zostały w zagłębienia w redanach pręciki ze styropianu i pokryte reszta warstw. Wyszły bardzo lekkie profile zamknięte które usztywniły wzdłużnie kadłub a nie zabierają przestrzeni wewnątrz modelu.
wypełnienie redanów.jpg

wypełnione redany.jpg
Pozdrawiam
Marek Zelech

marekz62@o2.pl
http://fsrkrakow.pl
Maruś
 
Posty: 608
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez Maruś » 13 sty 2013, 0:50

Ustawiłem „połówki’ dna na dużej frezarce, wyosiowałem i usunąłem zbędne części. Pozwoli mi to po sklejeniu w całość uniknąć efektu „skoszenia” Kadłuba. Po sklejeniu (wstępnym kropelką) uzyskałem dno w kształcie litery „W”.
połówki.jpg

kształt dna W.jpg
Pozdrawiam
Marek Zelech

marekz62@o2.pl
http://fsrkrakow.pl
Maruś
 
Posty: 608
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez Maruś » 13 sty 2013, 1:47

Wiele elementów jest dopiero na maszynach ale to co mam spróbowałem rozmieścić. Przy „tradycyjnym” ofie środek ciężkości ma być 25-30% od rufy ale w moim przypadku będą zamontowane dwa silniki CMB RS 7,5. Kadłub jest od O7,5 ale poszerzony o 80mm i w kształcie W.
Napędy będą naprawdę długie czyli śruby dalej niż 150-200mm za rufą. Nie mam pojęcia jak w tym modelu ustawić środek ciężkości.
rozmieszczenie wyposażenia.jpg

Adam C. wymyślił dzielony wał. W części od silnika sztywny a dopiero przy dławicy 50mm do 100mm giętki. Cześć giętka jest tak krótka że nie potrzebuje podpór i pracuje w „powietrzu” a co za tym ma bardzo małe opory i nie ma teflonu który się topi i zwija. Rozwiązanie to pracowało w dwóch stateczkach Basi i NIGDY nie było żadnej awarii.

węglowe dławice.jpg

Staram się patrzyć na gramy wiec obudowy dławic są z węgla a obudowy łożysk delikatne, a po zalaminowaniu będą dodatkowo usztywniać dno. Of jest długi i miękki i bez takich usztywnień dno się wygina a co za tym idzie zmienia geometrie. I tak trzeba wał wkleić, a ten typ wklejenia przy bardzo małym wzroście masy diametralnie usztywnia dno stateczka.

sprzegła i smarowanie.jpg


Aluminiowy dystans miedzy przekładniami jest pusty więc wykorzystałem go jako zbiornik oleju do smarowania przekładni. Niebieskie wężyki będą zalaminowane z dławicami i posłużą do smarowania łożysk dławic.
Pozdrawiam
Marek Zelech

marekz62@o2.pl
http://fsrkrakow.pl
Maruś
 
Posty: 608
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez Zskrzypiec » 13 sty 2013, 15:32

Cześć .
Mareczku twoje "kombinowanie na wizji '' po prostu powala.Konstrukcja unikat na pewno jedyna taka w Polsce. Rozwiązałeś już problem zmiany obrotów jednego z motorków.
Pozdrawiam Zbyszek
Zbyszek POL 438F
_________________________________
Częstochowski Klub Modelarski
Zskrzypiec
 
Posty: 327
Dołączył(a): 05 lis 2012, 22:09

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez Maruś » 14 sty 2013, 22:28

Jeszcze nie do końca. Wszyscy z którymi rozmawiałem twierdza że CMB RS7,5 jest symetryczny, to znaczy że wystarczy zmienić rozrząd (dysk) i odpalić na wstecznym. No i tu pojawia się problem. Nie chciałem zmieniać wału na taki od Haczki by nie zmieniać parametrów jednego silnika, dlatego zamówiłem dyski identyczne jak oryginalne tylko że pełne i dopiero na końcu je wytnę. A też dla tego że mam sprawne silniki, a jak coś nie wyjdzie to wsadzę stary dysk i motor będzie do Vałki. Ale dysków jeszcze nie mam.
Pozdrawiam
Marek Zelech

marekz62@o2.pl
http://fsrkrakow.pl
Maruś
 
Posty: 608
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez meniu » 14 sty 2013, 22:49

Witam,

Jestem ciekaw jak ta maszynka będzie pływać i czy jak przyspieszysz to będzie chciała prosto płynąć.
BAjer fajny :)
Meniu
FSR E-3,5 V-15, O-3,5 PL-446F
V3,5/ALPHA/IKARUS2/CMB-VALVOLA-GREEN-RED-BLUE/TUNING MENIU/TARANIS
V15/POTENZA/CMB-RS/NO TUNING/TARANIS

Obrazek
****MISTRZ POLSKI****
1995/1996/1997/2000/2004/2005/2006/2007/2008/2009/2010/2011/2012
meniu
 
Posty: 478
Dołączył(a): 14 sty 2013, 21:57
Lokalizacja: Konin/Poznań

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez krzysiek » 14 sty 2013, 23:51

Marku, twój O15 to jedna z dwoch łodek szykowanych na 2013, która mnie zaciekawiła
Druga to .....
Meniu, wiesz ze 13 przynosi pecha /nawet Tobie/, te 13 tytułow w sezonie 2013 .......
Więc odpuść sobie te "naparstki" i .....
krzysiek
 
Posty: 135
Dołączył(a): 14 sty 2013, 23:04

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez meniu » 15 sty 2013, 6:42

krzysiek napisał(a):Marku, twój O15 to jedna z dwoch łodek szykowanych na 2013, która mnie zaciekawiła
Druga to .....
Meniu, wiesz ze 13 przynosi pecha /nawet Tobie/, te 13 tytułow w sezonie 2013 .......
Więc odpuść sobie te "naparstki" i .....

Dzięki Krzysiek za pocieszenie i wsparcie :P

Meniu
FSR E-3,5 V-15, O-3,5 PL-446F
V3,5/ALPHA/IKARUS2/CMB-VALVOLA-GREEN-RED-BLUE/TUNING MENIU/TARANIS
V15/POTENZA/CMB-RS/NO TUNING/TARANIS

Obrazek
****MISTRZ POLSKI****
1995/1996/1997/2000/2004/2005/2006/2007/2008/2009/2010/2011/2012
meniu
 
Posty: 478
Dołączył(a): 14 sty 2013, 21:57
Lokalizacja: Konin/Poznań

Re: "kombinowanie" przy O15

Postprzez Maruś » 16 sty 2013, 22:34

Dorobiłem łapy i obudowy wibroizolatorów oraz pobór wody. Do tej pory stosowałem cztery łapy, ale teraz mam dwa silniki i wybrzuszenie na środku kadłuba, więc tam jest piąta podpora.
rozmieszczenie łap.jpg

To coś w poprzek na dole zdjęcia, jest to tymczasowa niby wręga (pręt gwintowany) zapobiegająca deformacji kadłuba przed przyklejeniem góry. Brak "pokładu" bardzo ułatwia montaż wyposażenia.
Łapy wykonałem z blachy aluminiowej //4 twardej. Nie wyglądają najlepiej bo są utwardzane młotkiem.

Już kilka lat stosuje takie rozwiązanie jak na foto. Tuleja z kołnierzem podtrzymująca wibroizolator z miękkiej gumy. Miękka guma dobrze tłumi drgania, a tuleja zapobiega przemieszczaniu się silników w poziomie i utraty osiowości układu. Z powodu braku miejsca użyłem śrub z płaskim łbem, ale stosuję je też od góry, przykręcają łapy do wibroizolatorów, gdyż posiadają za gwintem 1-2 mm pasownej średnicy, która bardzo powtarzalnie pozwala przykręcać układ napędowy do reszty kadłuba.

obudowa wibroizolatora 2.jpg
obudowa wibroizolatora.jpg
Ostatnio edytowano 16 sty 2013, 22:46 przez Maruś, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam
Marek Zelech

marekz62@o2.pl
http://fsrkrakow.pl
Maruś
 
Posty: 608
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Następna strona

Powrót do Modele Klas Offshore

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości