O 7,5 /2015

O 7,5 /2015

Postprzez Maruś » 28 gru 2014, 16:07

Witam
Mam nadzieje że klasa O7,5 nie zaniknie a że Koledzy szykują się na sezon więc i ja postanowiłem coś nowego zrobić dla Basi.
Kadłub wykonany jest z tej samej formy co poprzednik lecz w trochę innej technologi przez Kolegę Zbyszka z Częstochowy. Ma bardzo grube dno i rufę i do tego by było sztywniej wzmocnione węglem.
o7.5 kadłub.jpg



W radany jak w innych skorupach wlaminowany jest styropian tworzący profil zamknięty co dodatkowo usztywnia dno i nie trzeba dawać wręg wzdłużnych.
wypełnione redany.jpg

Będę posługiwał się zdjęciami z innych modeli by lepiej zobrazować temat.

Rozwiązania zastosowane do tej pory w modelach Ofów w zdecydowanej większości sprawdziły się więc będę je tutaj powielał, ale bez "kombinowania" się nie obejdzie.
Ruchome wyjście wiatraka się nam sprawdza, ster też, krótki wałek giętki jak najbardziej jest dobry więc te elementy nie ulegną zmianom lecz tur fin a w szczególności jego mocowanie nie odporne na zahaczanie o przeszkody, będzie zmienione.
Pozdrawiam
Marek Zelech
[size=120]
marekz62@o2.pl
Maruś
 
Posty: 607
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: O 7,5 /2015

Postprzez Maruś » 28 gru 2014, 16:51

W Krakowie naród "oszczędny jest" :P więc postanowiłem zastosować tylko dwie łapy i dwa wibroizolatory do mocowania przekładni.
łapy o7,5 wibro.jpg

Łapy jeszcze nie są wyprofilowane ale będą tak wygięte by duże koło przekładni (brak na foto) było zaraz nad dnem a obudowy wibroizolatorów równolegle do dna. Takie mocowanie wibroizolatorów jeszcze nigdy mnie nie zawiodło więc zrobie tak jak zawsze a tu skopiuje inny wątek. (viewtopic.php?f=23&t=54&start=0)

Już kilka lat stosuje takie rozwiązanie jak na foto. Tuleja z kołnierzem podtrzymująca wibroizolator z miękkiej gumy. Miękka guma dobrze tłumi drgania, a tuleja zapobiega przemieszczaniu się silników w poziomie i utraty osiowości układu. Z powodu braku miejsca użyłem śrub z płaskim łbem, ale stosuję je też od góry, przykręcają łapy do wibroizolatorów, gdyż posiadają za gwintem 1-2 mm pasownej średnicy, która bardzo powtarzalnie pozwala przykręcać układ napędowy do reszty kadłuba.
obudowa wibroizolatora 2.jpg

obudowa wibroizolatora.jpg
Pozdrawiam
Marek Zelech
[size=120]
marekz62@o2.pl
Maruś
 
Posty: 607
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: O 7,5 /2015

Postprzez Maruś » 28 gru 2014, 17:09

Jak cały układ (wszystkie elementy wyposażenia wewnątrz kadłuba) jest kompletny ustawiony na swoich miejscach i trzy razy sprawdzony pod względem możliwości łatwego montażu i demontażu, elementy do laminowania przyklejam kropelką, potem w miarę potrzeb przestrzenie wypełniam papką (żywica plus wypełniacz) a na końcu laminuję płótnem zanim pasta zakrzepnie bo nie trzeba szlifować i lepiej się łączy. Staram się osiągnąć taki efekt.
laminowanie wibroizolatora.jpg

"Łapanie" kropelką jest po to że do samego laminowania można zdemontować wszystko co się da odkręcić a wtedy praca jest o wiele łatwiejsza i ładniej wychodzi laminowanie.
Oczywiście nie należy zapominać o bardzo mocnym przeszlifowaniu (zmatowieniu do płótna) całej powierzchni pod nałożenie nowego laminatu.
Pozdrawiam
Marek Zelech
[size=120]
marekz62@o2.pl
Maruś
 
Posty: 607
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: O 7,5 /2015

Postprzez Maruś » 28 gru 2014, 17:59

Ruchome zewnętrzne wyjście wału doskonale się sprawdziło w ubiegłych sezonach. Bardzo pomaga trymować łódkę na odległość oraz w innych konfiguracjach. Pomimo kraks, sam mechanizm nie wymagał napraw. Udało się uszkodzić to znaczy skrzywić oś wiatraka i same wiatraki ale naprawa czyli wymiana samej końcówki wału giętkiego i wałek wiatraka w porównaniu z wymiana całego wału jest bardzo szybka i tania. Wymieniam ją od tyłu więc nie ma potrzeby rozbierania czegokolwiek a jednocześnie nie ma możliwości "zgubienia" wału wraz z wiatrakiem. Gdy mam przygotowany element z wiatrakiem na zamianę to operacja trwa 15 sekund. Szybciej niż wymiana samego wiatraka.
O7,5 napęd.jpg


Tak wygląda sprzężenie króciutkiego wałka giętkiego z długim sztywnym wałem. Kwadraty zakuwane są zawsze z dużym biciem, a lutowanie na zwykła cynę by nie rozhartować linki jest nie do zniszczenia (wielokrotnie testowane :D).
sprzęganie wału.jpg


A tak wygląda komplet za kadłubem tu jeszcze z łożyskiem kulkowym oporowym ale wycofałem się z łożysk na korzyść tulejek z tworzyw sztucznych.
kompletny strut.jpg


Wszystkie pokazane elementy sa "stare", przetestowane, pomocne bardzo. Wszystkie się sprawdziły i wcześniej podobne były montowane w innych modelach.
Pozdrawiam
Marek Zelech
[size=120]
marekz62@o2.pl
Maruś
 
Posty: 607
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: O 7,5 /2015

Postprzez adamc » 31 gru 2014, 14:59

Oj Marus, Marus. Z tym o "oszczednym narodem " to troche przesadziles.
Umocowanie przekladni na 2 lordach to za malo.
Powiem tak: Masa pewnego ciala musi posiadac minimalnie 3 punkty umocowania, aby byla stabilna do podloza. W twoim rozwiazyniu masz 2 punkty w lordach (ktore sa elastyczne), a 3 punktem bedzie twoj wal. Wal lodki bedzie "odbieral" wszystkie wibracje przekladni z powodu elastycznosci lordow, co bedzie powodowalo torsje walu co z koleji moze doprowadzic do pekania walu. Jezeli zastosujeszw tym miejscu sprzeglo, to bedzie ono wykrzywiane w takiej mierze, ze dojdzie do niesamowitych strat w mocy silnika.
Taka konstrukcja absolutnie nie nadaje sie do lodki.

Pozdrowienia
Adam
Adam Cienciala
adamc
 
Posty: 123
Dołączył(a): 09 lut 2013, 18:50

Re: O 7,5 /2015

Postprzez meniu » 31 gru 2014, 16:46

Adam,
Wg mnie ma podparcie w 3 miejscach 2 lordy i wal.
Straty mocy beda zauwazalne i do tego dodatkowe wibracje na wale ktore beda szybciej go niszczyc.
Meniu
FSR E-3,5 V-15, O-3,5 PL-446F
V3,5/ALPHA/IKARUS2/CMB-VALVOLA-GREEN-RED-BLUE/TUNING MENIU/TARANIS
V15/POTENZA/CMB-RS/NO TUNING/TARANIS

Obrazek
****MISTRZ POLSKI****
1995/1996/1997/2000/2004/2005/2006/2007/2008/2009/2010/2011/2012
meniu
 
Posty: 489
Dołączył(a): 14 sty 2013, 21:57
Lokalizacja: Konin/Poznań

Re: O 7,5 /2015

Postprzez Maruś » 03 sty 2015, 1:08

Witam.
Bardzo się ciesze Adam że się odezwałeś bo uważam że się na tym znasz i dłużej startujesz. Masz całkowitą rację. Układ jest statycznie wyznaczalny gdy ma trzy punkty podparcia i tylko trzy nie więcej. To jeżeli byśmy szli dalej tą drogą to układ z czterema lordami i jeszcze sprzęgłem (które też jest punktem podparcia) jest całkowicie NIEwyznaczalny czyli zły :evil: . Meniu a dlaczego mają być większe wibracje czy straty i szybsze zniszczenie.
Ja wiem że cuduje ale tylko cudowanie pozwala otwierać nowe drogi lub co częściej bywa wskazywać ślepe zaułki. Jeżeli dasz radę to spróbuj narysować jakie istotne siły mogą działać na "mój" układ i w jakich kierunkach.
Zapraszam do dyskusji bo pływać na razie nie ma gdzie.
Pozdrawiam
Marek Zelech
[size=120]
marekz62@o2.pl
Maruś
 
Posty: 607
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Re: O 7,5 /2015

Postprzez mountain454 » 03 sty 2015, 8:32

Marku. Ze się wtrącę. Zadaniem sprzęgła nie jest podpieranie czegokolwiek tylko połączenie silnika , skrzyni biegów, reduktora itd z wałem np. napędowym.Tylko i wyłącznie. Każde inne zastosowanie sprzęgła wpływa niekorzystnie na pracę układu. Nie ja to wymyśliłem. S.G.
S.G.
mountain454
 
Posty: 392
Dołączył(a): 16 sty 2013, 17:49

Re: O 7,5 /2015

Postprzez adamc » 03 sty 2015, 10:17

Marku, oczywiscie mozna cudowac, i wymyslac przedziwne konstrukcje. Ale to jest tylko strata czasu, by stwierdzic w polowie sezonu ze taka konstrukcja nie zdala egzaminu.
Dawniej wbudowywano silniki do modeli "na sztywno", bez lordow, i modele tez plywaly. Jednak wibracje przenosily sie na caly kadlub, co spowodowalo efekt rezonansu kadluba i wieksza "glosnosc" modelu. Efektem tego zaczeto montowac lordy, ktore to mialy przechwycic wibracje. I to zastosowanie zostalo do dzisiaj, i ma spelniac wlasnie tylko to zadanie.
U ciebie natomiast lordy maja podwojne zadanie. Z jednej strony tlumia wibracje, z drugiej strony dzialaja jako dwa punkty osi (tak jak hustawka) na ktorej jest umocowana twoja przekladnia. W zaleznosci od akceleracji lub od hamowania masy modelu (np. w zakretach), twoja przekladnia bedzie sie hustala na sprzegle do gory i na dol, w prawo i lewo. Sprzeglo przechwyci te wahania, ale tylko w 10%. Reszta to tarcia na korpusie sprzegla, co jest rownoznaczne ze stratami mocy silnika.
Oczywiscie zrobisz jak uwazasz, tylko droga prob mozna dojsc do wynikow. Ale wydaje mi sie ze szkoda czasu na takie eksperymenty. Trzeba raczej myslec nad udoskonaleniem istniejacych rozwiazan.
Adam Cienciala
adamc
 
Posty: 123
Dołączył(a): 09 lut 2013, 18:50

Re: O 7,5 /2015

Postprzez Maruś » 03 sty 2015, 19:19

Witam
Staszek
to co piszesz jest prawdą ale tylko teoretyczną. Bardzo często się zdarza że wklejając układ przekładni nie zachowujemy osiowości sprzęgła i wtedy sprzęgło "ciągnie" a to jest właśnie ten "punkt podparcia" który zresztą wychodzi zawsze w momencie gdy silnik troszeczkę w czasie pracy ze względu na np moment obrotowy przesunie się na lordach a sprzęgło go przytrzyma jest to oddziaływanie na układ czyli sprzęgło ten trzeci punkt podparcia z wypowiedzi u Adama.
Tylko że jest taki problem - Adam gdzie ty do diaska widzisz sprzęgło :D .
Pozdrawiam
Marek Zelech
[size=120]
marekz62@o2.pl
Maruś
 
Posty: 607
Dołączył(a): 06 sty 2013, 11:34
Lokalizacja: Kraków

Następna strona

Powrót do Modele Klas Offshore

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość